top of page
  • Writer's pictureענת פרידמן - מבט אחר

מה בין אדריכל למעצב פנים ?







לא אחת בכל פניה ללקוחות שבונים ומשפצים, מעצבים מקבלים את התשובה

"...האדריכל שלי נותן לי גם עיצוב פנים...." כך גם משרד "מבט אחר"

וזה מוביל לשאלה – עד כמה ברור ללקוח מהו ההבדל בין האדריכל למעצב פנים?

אמנם, יש משרדי אדריכלים שיש בהם אנשים העוסקים בתחום העיצוב פנים, או המשרד

מנסה "לקטוף" תשלום גם עבור העיצוב פנים.

האדריכלות ועיצוב הפנים הם תחומים המשיקים זה לזה, אך הם נבדלים בכמה היבטים חשובים זה מזה. לכן , עליכם להבין באמת מה ההבדל ביניהם.


האדריכל –

בוגר תואר אקדמאי באדריכלות ויוסמך לתכנן בית מ- 0 עד – 4 קומות. ההכשרה המקצועית של אדריכל מוסמך נמשכת בין חמש לשש שנים במהלכן הוא נדרש להשלמת לימודיו ותקופת התמחות במשרד אדריכלים מוביל בתחומו .

הוא מתכנן את המבנה, מגיש תוכניות להיתר הבנייה לעירייה או למועצה ומחוייב לטפל בכל מה שנדרש בחוק להוצאת היתר הבנייה. חייב לדאוג שתקבלו היתר כזה. הוא מתכנן את השלד ודואג לקבל אישור ממהנדס ותוכנית קונסטרוקציה. הוא גם אחראי ל"בקר" את תהליך הבנייה והעבודה בשטח, לחתום על פרקים נדרשים בתהליך הבנייה,


בנוסף, הוא אחראי על החלק החיצוני של המבנה – כיצד הוא נראה מבחוץ. לכן אם אתם מתכננים לבנות, הוא בעל המקצוע בשבילכם. האדריכל יציג לכם אופציות לנראות הבית אחת או שתיים. עם הצצה כללית של נראות הפנים כהמלצה כחלק מהכשרתם, אדריכלים נוגעים גם בתחום של עיצוב פנים, אבל לא כולם עוסקים בזה בפועל. הנדסאי אדריכלות, להבדיל מאדריכלים, אינם בוגרי תואר אקדמי (לימודים של שנתיים), חלקם עוסקים בפועל בעבודה דומה לזו של אדריכלים (תכנון מבנים עד 4 קומות מ- 0)

נמצא שהאדריכל אחראי גם על נראות הבית מבחינה חיצונית כולל מבנה החצר.


הנדסאי אדריכלות - הנדסאי אדריכלות עוברים הכשרה קצרה יותר, של בין שנתיים לשלוש שנים, ובסופן הם מקבלים תעודת הנדסאי של משרד התמ"ת המאפשרת להם לבנות בתים פרטיים, אך לא מעבר לכך


מעצב הפנים -

המעצב בוגר לימודי תעודה בתחום העיצוב פנים לימודים של שנתיים. אך ישנם מעצבי פנים בעלי תואר (ישנם שלושה מוסדות אקדמיים בהם ניתן ללמוד את המקצוע לתואר). תואר שכזה דורש לא מעט - בין שלוש לארבע שנות לימודים, כאשר בסיומם הם רשאים לעצב חללי פנים בלבד. לעומתם, ישנם גם מעצבי פנים בעלי תעודה שלמדו בקורסים מקצועיים שונים. כאלה יש הנמשכים תקופה קצרה ועד קורסים שאורכים שנתיים.


מעצב מטפל בעיצוב המרחב הפנימי והחיצוני של המבנה, התאמת עיצוב חלל הבית לאורח חיים של הגרים בו והבנת צרכי הלקוח בהתאם לסגנון וטעמו האישי.

המעצב אחראי להכין תוכניות לכל חלל כמו המטבח, המקלחות, החדרים, וכדומה... ללוות את הלקוח לחנויות השונות – קרמיקה, דלתות, אלומיניום, תאורה, ריהוט, וילונות, חיפויי קיר דקורטיביים וכדומה.... וכן לטפל בטיפוח החצר והמרפסת. סיוע בבחירה של חומרים וצבעים פנים וחוץ. כלומר ,חייב להיות מדוייק בירידה לפרטים הקטנים של תכנון פנים הבית וגם לנראות הבית בחלקו החיצוני ופיתוח החצר. כל נושא ותחום המדבר "עיצוב"

מהו אדריכל פנים?

מבחינה מקצועית, "אדריכל פנים" הוא אדריכל, לא מעצב. אדריכלים המעצבים את פנים הבית נקראים אדריכלי פנים. אדריכלות פנים היא שילוב של אדריכלות ועיצוב הפנים.

אדריכל פנים יכול לקחת על עצמו פרויקט שלם החל משלב התכנון, המשך בבנייה ובפיקוח עליה וכן עיצוב החללים הפנימיים של המבנה והדירות שבתוכו. הוא יכול לתפקד כמעצב פנים , ובעצם כוונתו לשלב בין האדריכלות והעיצוב

ענת פרידמן לדוגמא מקבלת מאדריכלים תוכניות שת בתים עם תכנון עיצבו שהכינו עבורו אך בכל פרויקט לאחר תחקור מעמיק של הלקוחות , לא אחת ענת מוצאת לערוך שינויים בבית בהתאם לצרכים שקלטה מהלקוחות והבתים משנים ומשתנים בתורתם הפנימית. ענת גם מתייחסת למבנה המפתחים – דלתות וחלונות ומעדכנת את רצונה עבורם בהתאם.


בשיפוצים – בדרך כלל נכון להעזר במעצבי פנים, אדריכלים לא תמיד מחוייב לשם כך אלא אם כן יש צורך בהריסות קירות מסויימים, בפירוק קורות, אך כאן בהחלט ניתן להעזר במהנדסים.


גם האדריכל וגם המעצב יודעים את עבודות השרטוט בתוכניות עיצוב אדריכליות.

האדריכל מטפל בכל הנדרש מול רישוי זמין אל מול המועצה / עירייה

המעצב יטפל במבנה, בכתב כמויות לפנים, בתכנון ועיצוב המקום.


ליווי הלקוחות -

אדריכל מלווה את הלקוח החל משלב תכנון המבנה ועד קבלתו

מעצב הפנים מלווה את הלקוח בשני אופנים – יש ומי שייקחו מעצבים כבר מתחילת הדרך כדי שיהיו מעורבים בתכנון ויש מי יבחרו לשלבם לאחר בניית השלד.


עדיפות לתוצאה טובה יותר עבור הלקוחות זה שילובו כבר בתהליך התכנון

ועל כך יעידו לא מעט לקוחות של חברת "מבט אחר"


על שכר הטירחה של כל אחד מהם – נושא לדיון במאמר אחר.


ענת פרידמן – מבט אחר תשמח להפגש עם כל לקוח חדש וכזה שכבר סגר את העבודה מול האדריכל , ותשמח לתת מבט מניסיון של שנים בתחום מול כל דרישה ותקציב.


אם גם אתם תרצו לעבור את התהליך בכיף - מוזמנים להשאיר הודעה בלינק המצורף

אתם חולמים -אנחנו מבצעים

טלפון 0502056633

ווצאפ - bit.ly/3xClIA9

14 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page